Search This Blog
Saturday, August 13, 2011
► Cell phone vs Quran
Sunday, July 10, 2011
Full Score of Fear
Sana sini orang berkata. Kalau ikut pada perkataan, rakyat Malaysia memang semuanya beriman. Bukankah menjaga kebersihan itu sebahagian daripada cabang iman? Kalau belajar fekah pun bab kebersihan adalah bab yang pertama. Mungkin negara kita lebih bersih daripada Singapura,Switzerland dan Kanada. Sahabat Alam Malaysia dah boleh dibubarkan. Tak perlu acara gotong royong masuk dalam aktiviti wakil rakyat kerana tiada apa yang nak digotong royongkan. Semuanya sudah bersih.
Tapi benarkan semuanya akan bersih? Tak,semakin kotor.Apa yang kotor? Nama negara. Memang, memang sebelum ni pun nama negara kita taklah bersih sangat tapi perlu ke kita mengotorkannya kembali? Tambah pula dengan perhimpunan yang diadakan seluruh dunia oleh rakyat Malaysia yang lain, ini ke yang kamu mahu tunjuk? Dari pandangan positifnya rakyat Malaysia berani bersuara, bukan lembu bodoh yang dicucuk hidungnya, bukan suami mandom yang termakan nasi kangkang isterinya. Tapi dari pandangan negatifnya, rakyat Malaysia suka huru hara, suka maki polis(padahal bende kecik pun nak repot polis;polis gak,repot la tok kadi) dan suka menyusahkan orang lain. Ingat orang lain takde keje ke semalam. Dah jalan semua tutup, penuh dengan orang camne nak bergerak? Tu belum peniaga yang takleh jalan bisnes. Semalam weekend la,kalau sales mesti lebih banding hari-hari biasa.
Aku tak menyebelah pada mana-mana pihak. Macam akau tulis kat wall fb aku semalam "tahi yang sihat berwarna kuning,tahi sakit buasir berwarna merah. Kesimpulannya, dua-dua tahi". Memang tahi dorang ni. Baju kuning ke baju merah ke semuanya tahi. Aku tahu, niat si kuning ni baik. Nak jadikan demokrasi di Malaysia ni lebih adil. Mungkin kalau mereka boleh request malaikat turun keje SPR pun dorang akan buat agaknya. Tapi yang aku tak gemarnya apa jadah libatkan ahli politik. Sepatutnya ni jadi satu pergerakan yang bebas. Bila dah masuk ahli politik ni macam dorang nak kata "kami tak puas hati, asik ko je yang menang". Ayat time budak-budak kan? Atau pun dorang ni nak gulingkan kerajaan secara kekerasan. Aku tak faham, apa yang dorang nak. Dah dapat 5 negeri time PRU 12 hari tu(walaupun Perak dirampas kembali secara taktikal) dan undi masa pilihan raya DUN Sarawak meningkat undi popular dorang. Memang ada kerusi masa PRK yang dorang kalah tapi ada yang menang jugak kan? So, win-win la.
Warna kuning. Ni lagi satu hal. Tak pasal-pasal warna kuning jadi warna yang merbahaya. Setahu aku warna kuning ni dalam dunia haiwan je yang bahaya, itu pun kalau warna tu bergandingan dengan warna hitam. Ni warna kuning dah jadi satu yang taboo. Nasib baik member aku si Acap tu tak kena tahan polis, sebab cover set motor dia semua kuning. Mungkin lepas ni rumah sukan sekolah tak boleh ada warna kuning, bimbang jadi pusat latihan pemberontak negara.Kuikuikui.Tapi orang kata kalau berfikiran kotor dikatakan otak kuning.Jadi mereka ni kotor ke bersih sebenarnya.
Aku harap takde lagilah perkara yang macam ni. Aku nak tidur malam aku tenang,bukak fb dengan hati yang tenang,pergi jalan-jalan dengan jiwa yang tenang,dengar ceramah dengan aman dan boleh senyum pada semua orang tanpa ada masalah. Aku tak nak anak-anak aku hidup dalam suasana penuh memberontak macam ni.Demonstrasi ni bukan amalan kita.Untuk menutup entri kali ni,mari kita hayati satu sajak nukilan lagenda Malaysia,Tun Dr Mahathir.
Perjuangan Belum Selesai
Dari melihat bangsaku dijajah
Tidak ada yang lebih menyedihkan
dari membiarkan bangsaku dihina
Air mata tiada ertinya
Sejarah silam tiada maknanya
Sekiranya bangsa tercinta terpinggir
Dipersenda dan dilupakan
Para pejuang kemerdekaan
Bagi menegakkan kemuliaan
Dan darjat bangsa
Selangkah bererti mara
Mengharung sejuta dugaan
Biarkan bertatih
asalkan langkah itu yakin dan cermat
bagi memastikan negara
merdeka dan bangsa terpelihara
air mata sengsara
mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita
Kerana mengisi kemerdekaan
Rupanya lebih sukar dari bermandi
Keringat dan darah menuntutnya
Lagi pula apalah ertinya kemerdekaan
Kalau bangsaku asyik mengia
Dan menidakkan,
Mengangguk dan membenarkan,
Kerana sekalipun bangganya negara
kerana makmur dan mewahnya
bangsaku masih melata
dan meminta-minta di negaranya sendiri
Meneruskan perjuangan kemerdekaan kita
Kerana rupanya selain memerdekakan,
Mengisi kemerdekaan jauh lebih sengsara
Bukankah sejak zaman berzaman
Mereka menjadi pelaut, pengembara
Malah penakluk terkemuka?
Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap
Menjadi pedagang dan peniaga
Selain menjadi ulama dan ilmuwan terbilang?
Bukankah bangsaku pernah mengharung
Samudera menjajah dunia yang tak dikenal
Bukankah mereka pernah menjadi
wira serantau
Yang tidak mengenal erti takut dan kematian?
Bagi memartabat dan memuliakan bangsa
kerana hanya bangsa yang berjaya
akan sentiasa dihormati
Rupanya masih jauh dan berliku jalan kita
Bukan sekadar memerdeka dan mengisinya
tetapi mengangkat darjat dan kemuliaan
buat selama-lamanya
Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
Kerana masa depan belum menjanjikan syurga
Bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa
Monday, June 27, 2011
Can U Dig It...Sucka?
Cuti lepas aku tergerak nak tengok gusti, tapi sebenarnye lebih pada aku temankan abah aku tengok gusti. Superstarnya ada yang aku kenal macam John Cena, Randy, Rey, The Miz. The Miz ni pun leh jadi superstar ke? Padahal aku rase dia ni macam takde masa depan dalam dunia gusti ni. Miz ni setau aku menang WWF tough enough pastu trus dia jadi anak didik pada Al Snow dan terus senyap. Ingat Al Snow? Ala yang bawak patung tu,kalau patung kena pukul dia pun sakit sekali. Pastu dia ni cara main dia style hardcore. Yang lain-lain aku tak kenal. Lagi mudah nak ingat nama murid kelas 4 Imam Syafie S.K To' Bedor daripada ingat nama-nama wrestler ni.
Sebenarnya aku tengok gusti ni dah lama dah. Sejak sebelum zaman The Rock berkuasa la. Aku tengok sejak zaman-zaman Kevin Nash, 123 Kid, Razor Ramon, Hitman dan Yokozuna. Tapi zaman tu aku tak ambil port sangat. Yang betul-betul aku gila pasal gusti ni masa zaman Triple Threat; The Rock, Austin dengan Triple H. Ni semua salah TV3. Sapa suruh dorang tayang RAW tiap malam jumaat?
Aku ingat lagi masa tu rumah aku pakai VCR player je. Belum ada VCD hatta DVD player. Maka atas inisiatif abang aku dia pun pergi la sewa tape-tape gusti yang baru. Tapi seingat aku masa zaman aku tengok tape ni TV3 beum tayang lagi gusti kat tv. Zaman ni tengok gusti cukup heaven. Big superstar masa tu The Rock, Triple H, Austin, Undertaker dengan Mick Foley. Kalau tag team pulak tengah naik Dudlev Boy, 2 Cool, Edge-Christian dan Hardy Boys. Hardy Boys ni kalau main guna tangga memang makanan dorang. Edge-Christian lak suka guna kerusi. Dudley Boy guna meja. Aku rasa zaman dorang ni la wujud TLC match.
Pada zaman ni gak aku rasa gusti ni jenis sukan (atau persembahan?) yang cukup merakyat lebih-lebih lagi masa zaman VCR dan sebelum kami mampu pakai VCR player. Kalau aku ikut abah aku ngeteh kat warung-warung gusti la jadi hiburannya. Order teh secawan duduk melangok sampai maghrib tengok orang bergasak. Esoknya tokey warung ulang lagi video yang sama sampai la keluar PPV event yang baru. Ya, cukup merakyat. Arwah nyai aku cukup suka tengok gusti. Satu famili boleh berkumpul tengok gusti depan tv. Untungnya aku duduk kat Johor. Channel Singapore dapat tengok. Belum mampu beli VCR player kami harap kat channel Singapore jela. TCS 5 kalau tak silap aku.
Tapi sekarang gusti mungkin tak sesuai lagi nak tayang kat warung-warung. Aku tengok kat kedai mamak dorang lebih rela tayang match bola 3,4 bulan lepas dari tayang gusti. Padahal tengok bola ulangan dah hilang passionnya.
Aku rasa semuanya bermula bila zaman WCW-ECW invasion. Masa ni wrestler dari dua company ni datang kacau kat WWF. Seingat aku Booker-T la yang setat kacau sikit-sikit. Bila dan dorang masuk-masuk ni jadi ramai la wreslter yang ada. Bila dah ramai tu maka dipecahkan la jadi dua bahagian; Raw dengan Smackdown. Bila dah jadi macam ni makanya senang la wrestler yang runcit-runcit ni naik. Aku rase kalau tak pecah tah-tah John Cena baru rase nak pegang title ape. Persembahan dorang jadi tak berapa sedap la sebab yang runcit-runcit pun leh jadi big superstar kat division masing-masing. Tapi hasil pemerhatian aku superstar Raw lagi best ditonton daripada Smackdown.
Tak lama lepas tu passion aku pada gusti ni pun makin kurang. Nak-nak kalau dah terlepas 1,2 event PPV. Drama dorang makin banyak jadi kalau terlepas tak syok la. Aku sambung belajar dan aku terputus terus info-info pasal gusti ni. Sekarang ni boleh kata passion aku pada gusti ni habis dah. Kalau dulu aku sanggup berjaga sampai lewat malam nak tengok gusti (dulu tv3 ada tayang event PPV sebulan sekali) tapi sekarang aku lagi rela tengok match bola Kemboja lawan Rwanda walaupun haram sorang pun aku tak kenal.
Sebenarnya aku rindu gak pada zaman-zaman Kurt Angle, Eddie, Rikishi, Benoit, Val Venis dan sewaktu dengannya tu. Pastu jumpa lak geng-geng yang layan gusti sekali, sembang tak habis la. Aku rasa jodoh aku dengan gusti ni dah tamat kot. Jadinya kalau ada orang yang tanya sape menang title kat wrestlingmania memang aku diam tak berkata apa-apa.
Monday, May 16, 2011
Tentang Cita-cita dan Cinta
Bersempena dengan sambutan Hari Guru pada tahun ini, dengan rendah diri aku ingin kongsikan sesuatu. Tentang CITA-CITA dan CINTA. Cita-cita dan Cinta adalah sesuatu yg sgt abstrak dan jelas berbeza. Namun hakikatnya, cita-citaku adalah cinta itu sendiri..sama ada sedar atau tidak.
Mungkin 10 tahun lalu, dalam keadaan yg sgt sedar.. aku ingin menjadi guru. Melihat indahnya senyuman guru-guru di sekolah. Dek kerana kerapnya aku melihat abah mengajar anak didiknya dengan senyuman dan kepuasan yg tak pernah terlafaz. Dan dengan senyuman yg sama anak-anak didik abah pulang dari sekolah. Senyuman itu juga kekal mamberi ketenangan kpd aku dan anak-anak abah yang lain. Senyuman yg manghantar aku dengan seribu harapan tanpa lelah mamberi madu nasihat dalam pahitnya kehidupan. Senyuman yang melahirkan rasa cinta yg indah buat anak kecil yg dahagakan kasih sayang dan belaian tetapi diberi ilmu dan pengetahuan sbg bekalan perjalanan. Itulah cita-cita yg lahir daripada cinta yg mendalam. Bukan hanya kerana abah seorang guru tetapi kerana abah seorang yg tabah. Bukan kerana abah seorang pendidik, tetapi kerana anak didik abah adalah anak-anak abah.
Saat itu aku cuma seorang anak kecil. Tetapi aku melihat bagaimana salah seorang anak abah memeluk abah dengan rasa cinta saat mereka bersua. Dan aku pasti ada rasa cinta. Atas dasar cinta itu, aku bercita-cita. Aku ingin memelihara cinta itu.
Kini aku adalah salah seorang guru pelatih..masih memegang cita-cita yg sama. Cita-cita yg penuh dengan rasa cinta. Dan dengan cinta yg sama, aku ingin anak didikku bercita-cita.
p/s: Selamat Hari Guru Abah..Selamat Hari Guru Cintaku a.k.a Ucu Baik!!♥
Sunday, May 15, 2011
BEL19VE
Saturday, May 14, 2011
Kamu Takkan Berjalan Berkeseorangan
When you walk through a storm hold your head up high
And don’t be afraid of the dark.
At the end of a storm is a golden sky
And the sweet silver song of a lark.
Walk on through the wind,
Walk on through the rain,
Tho’ your dreams be tossed and blown.
Walk on, walk on with hope in your heart
And you’ll never walk alone,
You’ll never, ever walk alone.
Walk on, walk on with hope in your heart
And you’ll never walk alone,
You’ll never, ever walk alone.
Selamat Hari Guru!!!
tetapi..seorang guru itu
lakunya diperhati..
tuturnya dituruti..
ilmunya menghias diri..
sentuhannya meruntun hati..
seorang guru juga mungkin tak pernah memahami..
guru itu mungkin memarahi..
guru itu tidak cuba mendampingi..
dan guru itu dibenci..
namun,
wajarkah??
seorang guru yang berniat murni..
seorang guru yang mengorbankan diri..
seorang guru yang mungkin telah menjadi doktor..
seorang guru yang ditawarkan menjadi engineer..
seorang guru yang sepatutnya bebas berada di mana-mana..
mengunci diri dalam sesak soalan insan yang mendambakan cahaya..
mengikat kaki pada kerusi batu..
tangan terikat pada pena besi..
tanpa meminta belas ihsan..
anak-anak yang telah merdeka..berjaya
lalu mereka dilupakan..
dan mereka tetap bahagia..
menjawab soal dan kata..
generasi pembela bangsa..
atas nama GURU..
TERIMA KASIH,CIKGU..!!


















