Search This Blog

Monday, January 31, 2011

Satu Petang di Kedai Laksa Seringgit

Petang tu aku lapar, tengahari tadi makan dah, tapi masih lapar. Tak baca Bismillah agaknya. Jam baru pukul 5.30 petang, mana nak ada siakap tiga rasa jual lagi. Aku pun ajak Padil, yang sememangnya pantang diajak ke kedai laksa seringgit. Mudah dan praktikal.

Kitorang duduk di meja tengah, seorang budak dalam umur 14 tahun ambil order kitorang. Menu kami sama. Laksa seringgit dengan air gas segelas. Bersepadanan dengan jumlah dua ringgit yang ada dalam poket masing-masing. Sambil tunggu laksa kami baca surat khabar. Buka belakang dulu la, macam biasa. Boring baca depan, asik-asik parti XYZ kata macam ni. Dah tu parti JKL lak nafikan. Lepas tu pusing balik keadaan.

Sampai order je kami pun balun dengan perlahan-lahan, penuh syahdu. Tetiba datang la 3 orang budak perempuan. Marah-marah. Call sapa tah lepas tu maki hamun. Anak jantan la, ada teloq la, pakwe aku tibai la. Bising sial budak-budak ni. Tak lama lepas tu datang 2 budak lelaki. Pung pang pung pang (mencarut).

Dah la cuaca panas, budak-budak ni bagi lagi panas pulak. Aku dah nak blah dah. Aku tengok customer lain pun macam nak blah awal. Aku mintak satu ais kosong, bagi sejuk hati. Time akak kedai tu bagi air pada aku akak tu sempat cakap "biasa la depa ni, gaduh pasai jantan". Ceh, dah habis masalah ke nak digaduhkan?

Aku ajak Padil blah. Masa nak bangun tu Padil sempat cakap pada aku "sebab tu aku lagi suka makan kat McD".

Aku setat motor dan blah. Tu pun tak habis gaduh lagi. Apparaaaa

No comments:

Post a Comment