Search This Blog

Wednesday, October 12, 2011

Syair

PENGENALAN

Syair merupakan salah satu komponen yang terdapat dalam genre Puisi Melayu Tradisional. Syair juga sangat terkenal dalam kalangan bangsa Melayu sebagai alat hiburan, penceritaan atau medium dalam menyampaikan sesuatu karya selain daripada puisi-puisi lain mahupun prosa. Hal ini kerana cara penyampaiannya yang berbeza serta dilagukan dengan pelbagai kaedah dan alunan yang mengasyikkan.

Perkataan syair berasal daripada perkataan arab iaitu ‘shi’r’ yang bermaksud perasaan yang menyedari atau curahan perasaan. Menurut Noriah Mohamed, (2006), Za’ba, (1965) telah memberikan pengertian istilah syair sebagai karangan yang disusun perkataannya berangkap-rangkap, dengan bersukat dan bertimbang serta mempunyai pertentangan bunyi sama di hujung tiap-tiap sekeratnya, dan biasanya mengandungi fikiran yang cantik dan tinggi dilafazkan dengan bahasa yang indah dan berhias hingga dengan sebab itu ia dapat menggegar perasaan atau membangkitkan rasa menggelepar dan gembira di dalam hati.

Walaupun perkataan syair berasal daripada perkataan arab, Noriah Mohamed (2006) mengemukakan pandangan Syed Naquib Al-Attas yang menyatakan bahawa pelopor syair di Nusantara adalah Hamzah Fansuri. Hal ini mungkin disebabkan oleh kedalaman ilmu sastera Arab-Parsi yang dipelajri oleh Hamzah Fansuri sendiri.

BENTUK

Umum mengetahui ciri-ciri khusus sesebuah syair adalah terdiri daripada empat baris, memiliki rima a/a/a/a, keseluruhan baris merupakan kesatuan idea serta suatu rangkap syair sering diikuti rangkap-rangkap selanjutnya untuk membawa satu kesatuan yang lengkap sesuai dengan isi dan tujuan penyair. Keindahan rima pada syair merupakan salah satu ciri unik syair yang menjadikannya mudah untuk dihasilkan serta diingati sepanjang zaman. Dalam Junaini Kasdan, (2004) pula, S. Takdir, (1982) menyatakan bahawa dalam bahasa Melayu syair dapat diertikan sebagai bahasa ikatan yang terdiri daripada empat baris sajak sama. Kadang-kadang bersajak dua dan tiap baris terdiri atas empat perkataan seperti halnya pantun, sedang kata dalam tiap suku karangan lapan sampai tiga belas tetapi umumnya sepuluh suku kata. Namun begitu, Harun et. al. (2000) dalam Junaini Kasdan, (2004) menyatakan terdapat sekurang-kurangnya sembilan variasi bentuk dalam syair Melayu iaitu seperti berikut:

1. Dua baris serangkap dengan rima a/b.

2. Tiga baris serangkap dengan rima a/a/b.

3. Empat baris serangkap dengan rima a/a/a/b.

4. Empat baris serangkap dengan rima a/b/a/b.

5. Empat baris serangkap dengan rima a/a/b/b.

6. Empat baris serangkap dengan rima a/a/a/b, c/c/c/d, d/d/d/b dan seterusnya.

7. Empat baris serangkap dengan rima a/a/a/b, c/c/c/d, e/e/e/f dan seterusnya.

8. Empat baris serima (monothyme).

9. Empat baris berkait.

Antara syair yang menonjolkan variasi bentuk dalam syair Melayu adalah Syair Seratus Siti. Syair yang tidak diketahui nama pengarangnya ini ditulis sekitar tahun 1711 dan ditulis dalam 258 halaman menggunakan bahasa Melayu lama dengan ejaan Jawi lama. Contoh yang boleh diambil daripada teks ini adalah bentuk dua baris serangkap dan tiga baris serangkap.

Contoh bagi syair dua baris serangkap:

Segenap pentas diperbuatkan genta,

Sekaliannya ditatah dengan intan permata.

(Syair Seratus Siti, ms 3)

Contoh bagi syair tiga baris serangkap:

Serta disambut dimasukkan serta,

Sambil berhamburan airnya mata,

Belas dan sayang di dalam cita.

(Syair Sratus Siti, ms 49)

TEMA

Panuti (1988) dalam Junaini Kasdan (2004) menyatakan bahawa tema adalah gagasan, idea, atau pilihan utama yang mendasari suatu karya sastera. Tema itu kadang-kadang didukung oleh pelukisan latar, tokoh dan penokohan. Tema bahkan dapat menjadi faktor yang mengikat peristiwa-peristiwa dalam satu alur (plot). Syair merupakan salah satu bentuk hiburan atau medium yang sering kali digunakan oleh pengkarya Melayu untuk menyampaikan sesebuah cerita atau hikayat. Oleh itu, terdapat banyak syair yang memiliki jalan cerita yang menyerupai hikayat dalam prosa Melayu tradisional. Antaranya adalah Syair Siti Zubaidah, Syair Siti Hasanah, Syair Misa Gumitar dan Syair Almarhun Sultan Abu Bakar di Negeri Johor. Syair ini bukan sahaja panjang dan membentuk serangkaian cerita malah mengemukakan tema, persoalan, watak dan plot yang menyamai kisah dan hikayatnya. Walaupun syair mula berkembang selepas kemasukan Islam di Tanah Melayu, terdapat beberapa syair yang masih dipengaruhi oleh sastera epik dan panji. Antara contoh yang dapat dilihat adalah melalui Syair Misa Gumitar seperti dibawah:

Sang Nata Kuripan Seri Narapati,

Beroleh putera bagai di hati,

Empat sebanjar dengan seperti,

Laksana kuntum anggerik menjati.

(Syair Misa Gumitar, ms 1)

Bentuk syair yang mudah dan memiliki ciri kesusasteraan yang yang indah turut memikat ramai pengkarya Melayu moden untuk menghasilkan syair dalam pelbagai tema. Selain cerita dan hikayat, pengkarya juga mengetengahkan beberapa tema berbentuk nasihat, agama, jenaka dan sindiran. Tema-tema ini biasanya menghasilkan syair yang lebih ringkas dan pendek berbanding syair yang berbentuk cerita. Dalam teks komponen satera dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah, tema yang ringkas dan mudah seperti ini sering diketengahkan sebagai bahan pengajaran. Antara contoh syair yang dipelajari adalah Syair Definisi Orang Berakal seperti di bawah:

Orang berakal sangatlah mulia,

Pakaian anbia dan aulia,

Barang siapa mengikut dia,

Itulah tanda orang bahagia.

(Harga Remaja, ms 7)

KESIMPULAN

Syair sering dikarang hasil cetusan si pengarang terhadap sesuatu peristiwa atau niat. Cetusan ini disampaikan dengan alunan syair yang didendangkan sebagai hiburan dalam pelbagai majlis keramaian agar dapat diperdengar kepada umum. Kaedah teguran atau sindiran yang halus ini bukan sahaja menonjolkan keindahan syair tetapi turut menonjolkan kehalusan pekerti masyarakat Melayu zaman dahulu.

RUJUKAN

Junaini Kasdan. (2004). Syair Seratus Siti. Selangor: Dawama Sdn. Bhd.

Noriah Mohamed. (2006). Sentuhan Rasa dan Fikir dalam Puisi Melayu Tradisional. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan.

Rosmani Binti Omar. (2009). Harga Remaja. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Siti Zaleha M. Hashim dan Khadijah Hashim. (2008). Puisi Tunas Bangsa. Selangor: K Publishing.

No comments:

Post a Comment